Stappenplan voor overname van een bedrijf

Stappenplan voor overname van een bedrijf

Het Kudos Capital stappenplan voor de overname van een bedrijf:

  1. Strategische planning: opstellen van een strategisch plan en bepalen van doelen en ambities van de overnemende partij.
  2. Identificeren van geschikte targets: analyseren van de markt en het concurrentielandschap om geschikte targets te vinden die aansluiten bij de gestelde criteria.
  3. In kaart brengen van de benodigde financiering voor de overname.
  4. Vaststellen van het gewenste tijdsbestek voor de overname.
  5. Bepalen van de geografische regio waarin het targetbedrijf zich bevindt.
  6. Vaststellen van de vereiste omvang van het targetbedrijf.
  7. Vaststellen van de gewenste cultuur en kernwaarden van het targetbedrijf.
  8. Vaststellen van de gewenste synergievoordelen die kunnen worden behaald met de overname.
  9. Vaststellen van de gewenste groeimogelijkheden na de overname.
  10. Identificeren van mogelijke risico’s en uitdagingen die gepaard gaan met de overname.
  11. Opstellen van een lijst met potentiële targets.
  12. Selecteren van de meest geschikte targets.
  13. Uitvoeren van een eerste screening van de geselecteerde targets.
  14. Verzamelen van openbare informatie over de geselecteerde targets.
  15. Voorbereiden van de benodigde informatie over de overnemende partij om aan de targets te kunnen presenteren.
  16. Selecteren van de meest geschikte target voor de overname.
  17. Vaststellen van het overnamebudget en de financieringsmogelijkheden.
  18. Onderzoeken van de juridische en fiscale aspecten van de overname.
  19. Onderhandelen over de overnameprijs en de overeenkomstvoorwaarden.
  20. Opmaken van de intentieverklaring (LOI).
  21. Uitvoeren van een grondige due diligence-onderzoek.
  22. Analyseren van de financiële documenten en prognoses van het targetbedrijf.
  23. Onderzoeken van de operationele aspecten van het targetbedrijf, zoals de bedrijfsvoering en het personeelsbestand.
  24. Analyseren van de klantenkring en het concurrentielandschap van het targetbedrijf.
  25. Onderzoeken van de juridische en fiscale status van het targetbedrijf.
  26. Analyseren van de IT-infrastructuur van het targetbedrijf.
  27. Identificeren van de mogelijke risico’s en uitdagingen van de overname.
  28. Onderhandelen over de overnamevoorwaarden en de koopovereenkomst opstellen.
  29. Verkrijgen van de benodigde goedkeuringen en vergunningen voor de overname.
  30. Integratie van de bedrijven na de overname.
  31. Implementatie van de geplande synergievoordelen en groeimogelijkheden.
  32. Uitvoeren van een evaluatie van de overname en eventuele vervolgstappen vaststellen.

Wil jij je bedrijf verkopen of overdragen? Neem vrijblijvend met ons contact op.